Genelec Community Forum has been archived

Thank you for all the years of Community discussions and activity!

The time has come for us to retire the community forums, but we will keep everything available for reading. There is a lot of valuable content written over the years, and you'll be able to access all of that. However, no new posts can be written, or old posts modified.

If you have questions, we recommend you use the Support function on the bottom right corner to contact our Customer Support directly.

Alternatively, if you wish to engage in a community discussion with other people, there are many active forums available. There is also an active, fan managed GENELEC COMMUNITY in Facebook, and many Genelec employees are active in the discussions there.

We are sorry for any possible inconvenience this may cause you, but we hope to hear from you through the other channels mentioned above.

Genelec Support

Message Boards

G Four vs 8330A SAM kotistereokuunteluun

late-h, modified 6 Years ago.

G Four vs 8330A SAM kotistereokuunteluun

Youngling Posts: 4 Join Date: 2/11/17 Recent Posts
Hei,

Olen käynyt kuuntelemassa Genelec kaiuttimia hifi-liikkeessä ja vaikuttunut niiden äänenlaadusta sekä suorituskyvystä kokoonsa nähden. Kuuntelen kaiutinjärjestelmälläni 90 prosenttisesti musiikkia äänilähteenä Bluesoundin Node 2 verkkosoittimesta oma musiikkikirjasto sekä suoratoistopalvelut. Nykyinen stereojärjestelmäni koostuu verkkosoittimen lisäksi integroidusta vahvistimesta ja Amphion Helium 3 kaiuttimista, jotka haluaisin päivittää seuraavalle tasolle Genelec-tuottein niin että voin samalla hankkiutua eroon myös erillisestä vahvistimesta.

Kuunteluhuoneeni on kerrostaloasunnon kevyesti akustoitu (kattoa ja sivuseiniä) noin 25m2 olohuone ja haluaisin pitää järjestelmän puhtaasti stereona ilman subwooferia (subwooferin integroituminen sisustukseen ja pääkaiuttimiin äänellisesti on aina ylimääräinen haaste). Olen harkinnut joko G Four tai 8330A SAM -parin hankkimista, toki muutkin vaihtoehdot käyvät. Olen kuunnellut molempia liikkeessä, mutta en osaa päättää kannattaisiko minun panostaa näistä lähtökohdista suurempaan G Four kaiuttimeen vai SAM-sarjan pienemmän kaiuttimeen huonekorjauksen tuomine etuineen betonirakenteisessa olohuoneessa. 8340A pari + GLM karkaa taas liikaa yli budjetistani. Mitä suosittelisitte minulle?

Yt. Lauri
manutal, modified 6 Years ago.

Re: G Four vs 8330A SAM kotistereokuunteluun

Jedi Knight Posts: 180 Join Date: 4/25/14 Recent Posts
Suosittelisin käydä kuuntelemassa 8050b ;) ja sitten ettimään niitä käytettynä, jos ilman subia haluat pärjätä. Toki ehkä just ja just pärjää ilman subia nelosien kanssa myös, ei toi 8330a:kaan huono vaihtoehto ole. Riippuu aina vähän :D

8050B menee kyllä hieman liian suureksi fyysisesti, vaikka siitä varmasti löytyisikin uutta ulottuvuutta pienempiin nähden. :) Lähinnä mietin onko kenellekään sanoa kokemuksiin perustuen miten G Four ja 8330A taajuusvasteet ja yleinen suorituskyky betonirakenteisessa olohuoneessa vertautuvat toisiinsa. G Four toisto tietysti kokonsa puolesta ulottuu alemmas ja tarkemmin, mutta kuinka lähelle 8330A DSP-huonekorjauksen avustamana pääsee?
ilkka-rissanen, modified 6 Years ago.

Yoda Posts: 2564 Join Date: 3/23/09 Recent Posts
Riippuen vähän kuunteluhuoneen akustiikasta, G Four todennäköisesti toistaa alemmas ja bassoissa on enemmän voimaa, mutta 8330A tuottaa GLM-kalibroinnin avulla tarkemman ja erottelevamman bassotoiston. Hankala valinta, mutta itse säästäisin hieman lisää ja ottaisin 8340A:t :)

Kiitos vastauksesta, näin arvelinkin. 8340A olisi varmasti äärimmäisen hyvä tarpeisiini, mutta hinta parille ja GLM yksikölle menee jo sen verran kalliiksi että sillä saisi hankittua 8330A kaveriksi subwooferin (vaikka totesin etten sellaista halua, mutta täytyy tässä punnita kaikki vaihtoehdot läpi vielä). :) Ilmeisesti 8330A kanssa ei voi liittää F two subwooferia? 7350A olisi varmasti pätevä, mutta ei tule menemään WAF puolesta läpi osana olohuonetta. Onko minulla muita mahdollisuuksia jos haluaisin mennä 8330A/G3 kokoluokan kaiutinparilla ja jättää laajennusmahdollisuuden tulevaisuuteen liittää järjestelmään F Two subwoofer ja huonekorjaus? Bluesound Node 2 tulee olemaan jatkossakin äänilähde kaiuttimille.

Kyllä F Two voi periaatteesa käyttää 8330A kanssa, vaikka se ei nyt ihan virallisesti suositeltava paketti olekaan. Subbarissa on kiinteä 85 Hz jakosuodatus, joten sovitus kaiuttimien kanssa onnistuu. Vaiheensäädön kanssa täytyy olla tarkkana, koska kaiuttimissa on hieman enemmän latenssia kuin analogisessa subbarissa. Huonekorjausta ei toki saa ulotettua subbarin toistamalle kaistalle.

Aivan. Tulisiko minulla äänenlaadullisesti jokin kompromissi jos käyttäisin esim G3 tai 8330A paria Node 2:n pre outeista ja F Two Noden subilähdöstä? Tällöin olisi käytössä Noden jakosuodin (muistaakseni 80hz kohdalla) ja voisin liittää Noden sekä F Two väliin esim Anti-mode subin huonekorjaimen.

Onnistuuhan se noinkin. Tällöin signaali kannattaa liittää subbarin LFE input-liittimeen, jotta kaksi alipäästösuodinta ei mene päällekkäin samalle taajuudelle.