Message Boards

8030, M030 vai M040?

si08, modified 5 Years ago.

8030, M030 vai M040?

Youngling Posts: 2 Join Date: 4/26/15 Recent Posts
Olen taas vaihteeksi päivittämässä kotiteatterikaiuttimiani hieman parempaan suuntaan. Tällä hetkellä etu- ja keskikaiuttimina on Behringerin B2030A-yksilöt, surroundeina Genen 6010A:t ja subbarina SVS PB-10. Surroundeihin ja subbariin olen tyytyväinen mutta pörisevät Behrut kaipaavat päivitystä.

Olen katsellut sopivia malleja vähän käytettynä ja budjettiini mahtuisi kolme kpl joko mallia 8030, M030 tai M040. Kysymys kuuluukin, onko isoin tässä tapauksessa paras eli M040? Kuunteluetäisyys on max 3,5 metriä. Etukaiuttimet ovat seinätelineissä (Vogel's VLB 200), jotka käsittääkseni sopisivat myös Geneille.

Ovatko nuo sikäli keskenään yhteensopivia, että keskikaiuttimeksi kävisi mikä tahansa noista malleista etukaiuttimien ollessa samanmalliset? Vahvistimena toimii Anthem MRX300 eli sen hyvä huonekorjain auttanee tässä.
ilkka-rissanen, modified 5 Years ago.

Re: 8030, M030 vai M040?

Yoda Posts: 2564 Join Date: 3/23/09 Recent Posts
Moi,

Kyllä tässä tapauksessa voidaan sanoa, että isompi on parempi. :) Isompi kaiutin on suuntaavampi, joten saat kuuntelupaikalle enemmän puhdasta suoraa ääntä ja vähemmän huoneen rajapintojen kautta tulevaa heijastunutta ääntä. Isompi kaiutin myös kykenee toistamaan suuremman dynamiikan ja säröt ja muut epälinearisuudet pysyttelevät pienemmällä tasolla.

Keskariksi kannattaa valita sama malli tai maksimissaan pykälää pienempi samasta mallissarjasta, eli tässä tapauksessa M030.

M-sarjalaisten sovittaminen Vogelsin telineeseen saattaa vaatia pieniä erikoisratkaisuja, koska niiden pohja ei ole tasainen (refleksiaukot aukeavat pohjaan).